آيا مي دانيد برص در چه قسمتي از پوستتان ظاهر مي شود؟
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

پيسي يا برص يا ويتيليگو يک بيماري پوستي است که در آن لک هاي سفيد رنگ به دليل از دست رفتن رنگدانه پوست بوجود مي‌آيند.

اين ضايعات در هر جايي از بدن ممکن است ديده شوند. معمولاً در هر دو طرف بدن بطور قرينه لک هاي متعدد سفيد و شيري رنگ ديده مي‌شود.

شايع ترين مناطق درگيري پوستي عبارتند از:

صورت، لب ها، دست ها، بازوها ، پاها همچنين بيني، مخاط دهان و چشم ها.

در چه سنی، افراد بيشتر درگير اين بيماری می‌شوند؟

در هر سني ممکن است اتفاق بيفتد ولي بيشترين سن ابتلا بعد از دو سالگي است زيرا اين بيماري معمولا مادرزادي نيست و در سنين جواني بيشتر رخ مي‌دهد. با اين حال ما مبتلاياني زير دو سال يا حتي افرادي که در سن بالا به اين بيماري دچار شده‌اند را ديده‌ايم.

گاهي بهترين درمان براي پيسي اين است که اصلاً هيچ درماني انجام نشود. در افرادي که پوست روشني دارند اجتناب از برنزه شدن پوست طبيعي بدن، مانع از پيدايش تضاد رنگ و در نتيجه مخفي ماندن لک‌هاي پيسي خواهد شد. پوست سفيد مناطق مبتلا به اين بيماري هيچگونه دفاعي در برابر نور خورشيد ندارند. اين نواحي به راحتي دچار آفتاب سوختگي مي‌شوند.

 روي تمام نواحي مبتلا به ويتيليگو که توسط لباس پوشانيده نمي‌شوند بايد يک ضد آفتاب مناسب  ماليده شود و براي جلوگيري از آفتاب سوختگي، از قرار گرفتن در معرض خورشيد در ساعات حداکثر تابش خودداري شود.

راه پيشگيري از اين عارضه:

از آنجایی که علت این بیماری شناخته‌نشده‌است، راه مؤثری برای پیشگیری از آن وجود ندارد.

نقش استرس‌های روحی در ایجا یا تشدید بیماری قطعاً مشخص نشده‌است. اگر چه بعضی از بیماران دوره‌های شدت بیماری را به این استرس ها ارتباط می‌دهند.

در برخی بیماران هرگونه آسیب پوست (سوختگی، زخم، خراشیدگی، ضربه‌های مکرر) موجب پیدایش لک‌های پیسی در محل آسیب می‌شود. این دسته از بیمارن باید در مراقبت از پوست خود دقت بیشتری نمایند. نقش غذا در بروز بیماری مشخص نیست و در حال حاضر هیچ محدودیت غذایی خاصی به بیماران توصیه نمی‌شود.

نکته: اين بيماري يک درگيري پوستي است که ممکن است به علت نمايان بودنش فقط از نظر روحي فرد را دچار مشکل کند اما از نظر جسمي‌هيچ مشکلي برايش ايجاد نمي‌کند. تنها در مواردي که اين لکه‌ها در چشم يا گوش بيمار ايجاد شود بايد براي درمان به متخصصان مربوطه مراجعه نمايند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب